informatievormgeving, grafisch ontwerpen, visuele retorica
CV
Karel van der Waarde (1963) studeerde grafisch ontwerpen in Eindhoven aan de AIVE (nu: Design Academy), in Leicester en in Reading (Department of Typography and Visual Communication, Phd 1993). In 1995 startte hij Graphic Design Research, een bureau dat zich specialiseert in informatievormgeving en zich vooral richt op het ontwikkelen en testen van visuele informatie over medicijnen voor patiënten, artsen en apothekers.
huidige werkzaamheden/current occupation
Een combinatie van commercieel werk voor zijn bureau en lector Visuele Retorica van het grafisch ontwerpen aan de AKV St. Joost/Avans Hogeschool Breda. Onderzoek naar de grafische ontwerppraktijk, grafisch ontwerponderwijs, en ‘health information design’.
selectie van publicaties/main publications
-
‘Visual Communication for medicines: malignant assumptions and benign design?’, Visible Language 44 (2010) 1.
-
Grafisch ontwerpen: luisteren naar de lezer?/On Graphic Design: listening to the Reader?, Breda (Avans Hogeschool/AKV St. Joost) 2009 (lectorale rede).
-
‘Is Design really Benign?’, Information Design Journal 16 (2008) 3, pp. 216-228.
-
‘Visual Metaphors in User Instructions’, Visible Language 41 (2007) 3, pp. 196-203.
-
‘Visual Information about Medicines for Patients’, in: J. Frascara (red), Designing Effective Communications: Creating Contexts for Clarity and Meaning, New York 2006.
contact
-
e-mail waarde@glo.be -
website www.kunst-en-vormgeving.nl
Reageer op dit artikel via email